Fiona Stoop, actief op Twitter als WerkCoach, gelooft dat je werk kunt vinden via Twitter. Zelf is ze daarvan een voorbeeld. Aaltje Vincent kreeg van haar uitgever UnieboekhetSpectrum de vraag of zij iemand wist voor een boek over werk zoeken via Twitter. Aaltje volgde @WerkCoach al een tijd, zij belde Fiona en stelde haar voor een boek te schrijven over werk zoeken via Twitter. Dat boek komt zomer 2011 uit. Pas tijdens deze conferentie ontmoetten de twee ondernemers elkaar voor het eerst in-real-life.
Twitter voor beginners
De eerste indruk van Twitter voor nieuwkomers is vreselijk, erkent Stoop. Minimale teksten, rare tekens, het is onduidelijk waar een tweet (berichtje) op slaat. Maar zij adviseert het toch een maandje te proberen. Even doorzetten, maar na een maand begrijp je de Twitterwereld beter en kun je beslissen of het wel of niet passend voor je is. Belangrijk is een goede Twitternaam te verzinnen. Op www.twittergids.nl vind je voorbeelden van actieve tweeps (mensen die twitteren). Kies er een stel uit, volg die een maand, zend zelf af en toe ook wat tweets de wereld in en zie, al snel begrijp je de Twitterwereld.
Stoop ziet twitteren als praten bij de koffieautomaat. Soms gaat het nergens over, soms haal je er waardevolle informatie. Zij categoriseert haar eigen activiteiten op Twitter als: contact houden, groot en klein nieuws volgen, vakinformatie vinden en delen, weten wat vakgenoten bezig houdt, vacatures, interim & ZZP-opdrachten, helpen en geholpen worden en zelfs klanten werven.
Twitter voor gevorderden
Heb je eenmaal je weg gevonden op Twitter, dan kun je het gaan inzetten voor personal branding (jezelf profileren), mogelijk gecombineerd met LinkedIn, Facebook, je blog, je website e.d. Je tweets zijn een goede mix van informatie over je vakgebied met af en toe een privétintje om ook je menselijke kant te laten zien. Het voordeel van Twitter is dat je helemaal zelf kunt bepalen welke termen bij je horen (b.v. coach, recruiter, loopbaanadviseur). Google en Twitter houden van elkaar. Niet zelden zal je Twitteraccount bovenaan in de zoekresultaten staan als iemand je zoekt. Het voordeel van Twitter is ook dat je je wel een foutje kunt veroorloven. Na een paar weken verdwij-nen oude tweets, dus rare teksten blijven je niet eeuwig achtervolgen.
Ben je een fanatieke twitteraar dan krijg je natuurlijk veel tweets. Er zijn applicaties die je helpen deze tweets te filteren en in aparte mappen te plaatsen. Zo bepaal je zelf wanneer je welke tweets bekijkt.
Kracht van Twitter
De kracht van Twitter is het netwerk. Je maakt een tweet, bijvoorbeeld een vraag die je markeert met #durftevragen (onderwerpen worden binnen Twitter gecategoriseerd door er een # voor te zetten). Iemand in jouw netwerk of iemand die bij #durftevragen kijkt, retweet (RT = doorsturen) dat berichtje door naar zijn/haar netwerk en zo is ineens je bereik veel groter geworden. Tweets en de reacties erop kunnen zich verspreiden als een olievlek, soms met opmerkelijke gevolgen. Stoops ervaring is dat vragen stellen via Twitter soms effectiever is dan zoeken via Google.
Werk vinden via Twitter
Stoop is ervan overtuigd dat je met behulp van Twitter werk kunt vinden. Tijdens haar presentatie toonde ze meerdere tweets waaruit bleek dat bedrijven en werkzoekenden elkaar via Twitter gevonden hadden. Het komt allemaal neer op jezelf zo goed mogelijk presenteren, je personal branding. Volg relevante twitteraars, maak passende tweets, tref de juiste toon in je tweets etc. Gebruik je meer middelen zoals LinkedIn, een blog e.d. en zorg er dan voor dat je een consistent beeld uitstraalt. Reken erop dat werkgevers en klanten op zoek naar je gaan op het internet.
! Uit onderzoek blijkt dat twitteraars betere CV’s schrijven, omdat ze gewend zijn kort en krachtig te formuleren. De kans op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek wordt daarmee groter.
Ben je op zoek? Dan schakel je je netwerk op Twitter in met een directe doelgerichte hulpvraag. #Durftevragen is een categorie waar je dat kunt doen. Of je gaat op zoek via Twitter, wellicht staat er een vraag uit van een bedrijf waarop jij het antwoord bent.
Dit is deel 4 van 4 van het Jobmarketing Update Conferentie 2010 verslag. Het complete verslag van de bijeenkomst is tevens beschikbaar als PDF-witboek via https://www.aaltjevincent.nl/conferentie.htm
Helder stuk en handig om te weten dat twitter de nieuwe koffieautomaat is maar dan zonder het geklaag dat de koffie zo slecht is.
Je kan tegenwoordig alles via Twitter he