Welke typen werkzoekenden op de huidige arbeidsmarkt?

Rikke Wivel, marketingdirecteur van Monsterboard Benelux, gaf een kijkje in onderzoek dat Monsterboard heeft gedaan naar werkzoekenden. Vroeger was het simpel: een nieuwe baan kwam via je netwerk of via de krant. Met de komst van het internet kwamen ook de vacaturesites en daarna de zoekmachines, job-aggregators, sociale netwerken, LinkedIn en Twitter etc. De arbeidsmarkt is complex geworden. Vacatures worden via veel verschillende kanalen aangeboden. Vind daarin maar eens je weg als nieuwe werkzoekende.

Velen van hen begrijpen niet hoe recruitment binnen bedrijven werkt, hoe en via welke kanalen bedrijven zoeken naar werknemers, hoe vacaturesites of online sollicitaties werken of wat er gebeurt met je informatie of je CV als je op ‘verzend’ drukt. Wivel vergelijkt de arbeidsmarkt met een ‘black box for seekers’. De meesten hebben geen idee hoe ze het moeten aanpakken.

Monsterboard onderscheidt vier typen werkzoekenden en geeft bijbehorende suggesties voor ondersteuning. Zie het schema hieronder.

(klik op de afbeelding om deze te vergroten)

De ‘Optimistic Aspirers’

Zij zoeken naar een volgende uitdaging, een stap voorwaarts. Zij zien het zoeken naar een nieuwe baan als een kans, niet als een noodzaak. Zij worden geholpen door suggesties, nieuwe ideeën en creatieve zoektechnieken.

De ‘Lost and Nervous’

Dit is de meest onzekere groep. Zij zijn onzeker over hun toekomst, over hun richting, hun keuzes, of ze zichzelf wel goed kunnen presenteren, of ze wel kans maken op de baan waarvoor ze solliciteren. Deze groep moet bij de hand genomen worden en heeft baat bij advies, begeleiding en feedback.

De ‘No-Nonsense Career-Builders’

Zij benaderen het zoeken van een nieuwe baan als een project: met duidelijke doelen, to-do-lijsten en acties. De volgende baan moet zo snel en efficiënt mogelijk gevonden worden. Hen help je met een mogelijkheid tot het snel filteren van informatie en gedetailleerde informatie over een baan.

De ‘Easy Riders’

Dat zijn mensen die graag automatisch willen overgaan naar een volgende baan. Ze houden niet van het proces van werk zoeken en zichzelf profileren, omdat het veel tijd in beslag neemt en aandacht vraagt. Dat besteden ze liever aan andere zaken, bijvoorbeeld de inhoudelijke kant van een baan. Zij worden geholpen met ‘one-click’ opties.

Dit is deel 1 van 4 van het Jobmarketing Update Conferentie 2010 verslag. Het complete verslag van de bijeenkomst is tevens beschikbaar als PDF-witboek via https://www.aaltjevincent.nl/conferentie.htm

Auteur: Jacco Valkenburg

Een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur, waaronder Recruitment 3.0. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Maersk, Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Tevens is hij trainer en eigenaar van Recruiter University.

Eén gedachte over “Welke typen werkzoekenden op de huidige arbeidsmarkt?”

  1. Ik denk dat nu de volgende verschuiving aan de gang is, de arbeidsmarkt is juist voor de werkzoekenden minder complex geworden. Een vacature vind je zo op google en jezelf via socialmedia presenteren is sowieso al gangbaar. Socialmedia zijn een luis in de pels van vacaturebanken en printmedia. Je kunt als werkzoekende zelf bepalen wat er op je afkomt. Er wordt steeds minder gereageerd op anonieme vacatures. Sollicitanten willen weten waar ze aan toe zijn inzake functie, organisatie en salaris en gaan pas reageren wanneer de vacature duidelijk is. Generieke vacaturebanken voorzien niet in deze behoefte en hebben geen inhoudelijke band met de opdrachtgever of sollicitant. dit is de reden dat deze branches het moeilijk hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.