Top 10 meest gebruikte trefwoorden in LinkedIn-profielen in Nederland

Wat zijn de meest gebruikte trefwoorden in LinkedIn-profielen? Het meest gebruikte woord wereldwijd, maar ook in Nederland, is ‘creative’.

LinkedIn onthult vandaag de meest gebruikte woorden in LinkedIn-profielen in 2011. Het meest gebruikte woord wereldwijd, maar ook in Nederland, is ‘creative’.

Hieronder een top 10 van de meest gebruikte woorden in LinkedIn-profielen in Nederland:


  1. Creative
  2. Specialized
  3. Innovative
  4. Sustainable
  5. Flexible
  6. Effective
  7. Broad experience
  8. Motivated
  9. Dynamic
  10. Communication skills

Uit onderzoek van LinkedIn uit 2010 bleek dat ‘buzzwords’ zoals ‘uitgebreide ervaring’, ‘dynamisch’, ‘gemotiveerd’ en ‘innovatief’ het meest voorkwamen in verschillende landen. Sinds dit onderzoek is het wereldwijde ledenbestand van LinkedIn gegroeid van 85 miljoen naar 135 miljoen leden, hiermee is ook de lijst veranderd.

In onderstaand overzicht is te zien welk ‘buzzword’ in de landen waar het onderzoek is uitgevoerd het meest gebruikt wordt.

Creative: Australië, Canada, Duitsland, Nederland, UK en de VS
Multinational: Brazilië
Dynamic: Frankrijk
Effective: India
Problem solving: Italië
Motivated: Ierland
Managerial: Spanje
Track record: Singapore

“De concurrentie is groot dus zorg dat je LinkedIn-profiel opvalt”, zegt Lot Keijzer, director Marketing Solutions, LinkedIn Benelux. “Ook al verschilt de lijst van de te veel gebruikte termen met de lijst van vorig jaar, de boodschap blijft hetzelfde: verban ‘buzzwords’ van je profiel. Gebruik taal die jouw unieke professionele prestaties en ervaringen laat zien. Geef waar mogelijk concrete voorbeelden van resultaten die je hebt behaald en noem eigenschappen die jou speciaal maken.”

Hieronder worden de top drie tips gegeven die professionals tijdens de rustige kerstperiode kunnen gebruiken om hun LinkedIn-profiel beter op te laten vallen:

1) Maak je vaardigheden zichtbaar
Voeg relevante LinkedIn Skills toe aan je profiel. Zo wordt je beter gevonden wanneer andere professionals iemand zoals jij zoeken voor een project, advies of voor een andere openstaande functie.

2) Zorg voor goede aanbevelingen
Aanbevelingen op LinkedIn verspreiden zich snel en geven mensen die je profiel bekijken een idee van wie je bent als professional. Vraag om LinkedIn aanbevelingen van managers en klanten met wie je gewerkt hebt en laat weten waarom je hierom vraagt (om meer klanten te werven, om een nieuwe baan te vinden, etc.). Geef ook aan over welke aspecten de aanbeveler een oordeel kan geven: “Ik zal het erg waarderen als je een aanbeveling over me zou schrijven betreffende project ABC waar ik aan heb gewerkt en waardoor de verkoop is gestegen met 120 procent.”

3) Optimaliseer je profiel
Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel compleet is en al je werkervaring erin staat. Je hebt 12 keer meer kans om gevonden te worden door potentiële werkgevers als je meer dan één functie noemt. Voeg ook een profielfoto toe. Mensen vergeten nooit een gezicht.

Bron: LinkedIn

Auteur: Jacco Valkenburg

Een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur, waaronder Recruitment 3.0. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Maersk, Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Tevens is hij trainer en eigenaar van Recruiter University.

4 gedachten aan “Top 10 meest gebruikte trefwoorden in LinkedIn-profielen in Nederland”

  1. hmmm, Creative het meest gebruikte woord, hoe zou dat toch komen, weten we met alle crises van gekkigheid niet meer wat te doen en worden we met z’n allen dan maar creatief… ? Dan zou de uitkomst van al die creativiteit toch voor heel wat meer perspectief in de wereld moeten zorgen. Wat doen we fout? Is creative dan inderdaad niet meer dan een buzzword zonder echte betekenis en lading?

  2. hmmm, Creative het meest gebruikte woord, hoe zou dat toch komen, weten we met alle crises van gekkigheid niet meer wat te doen en worden we met z’n allen dan maar creatief… ? Dan zou de uitkomst van al die creativiteit toch voor heel wat meer perspectief in de wereld moeten zorgen. Wat doen we fout? Is creative dan inderdaad niet meer dan een buzzword zonder echte betekenis en lading?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.