LinkedIn lanceert Premium Spotlight, achtergrond afbeeldingen voor je profiel en tal van nieuwe functies voor een betere online profilering.
Jaarlijks wijzigt LinkedIn de look-and-feel van LinkedIn profielen. En nog vaker stopt of voegt men nieuwe functionaliteit toe aan hun belangrijkste bezit: jouw persoonlijke LinkedIn profiel. Men lanceert nu ook weer nieuwe functies alleen zijn deze keer vooral voorbehouden aan betalende Premium leden.
LinkedIn Premium Profiel – wat is nieuw?
1) Grotere profiel foto en header
De header van LinkedIn profielen ziet er momenteel zo uit:
De premium accounts, en over een tijdje de gratis accounts, zijn nu geüpgraded naar de volgende grotere header met foto:
2) Achtergrondafbeelding
Twitter en Facebook kennen veel opties om je profiel visueel te pimpen, naast de standaard tekst-onderdelen. Dat komt nu ook naar LinkedIn en kun je, net als bij Twitter, een achtergrond (header image) toevoegen aan je profiel. Dat kan een van de standaard achtergrondafbeeldingen zijn die LinkedIn aanbiedt, maar ook een eigen afbeelding zijn.
De achtergrondfoto verschijnt boven het bovenste gedeelte van je profiel. Deze functie is momenteel alleen beschikbaar voor Premium leden. LinkedIn gaat dit geleidelijk uitrollen naar alle gratis leden.
Het toevoegen van een achtergrondfoto is eenvoudig:
1. Je moet de Premium Profiel functie ingeschakeld hebben voor het toevoegen van een achtergrond foto op je profiel.
2. Beweeg je cursor over het profiel aan de bovenkant van uw startpagina, en selecteer Profiel bewerken.
3. Klik op Achtergrond bewerken, die in het bovenste gedeelte van je profiel wordt weergegeven.
4. Selecteer een van de 25 achtergrondafbeeldingen of klik uploaden van een eigen foto:
- Bestandstype – JPG, GIF of PNG
- Bestandsgrootte – 4MB maximaal
- Ideale pixelgrootte – 1400 x 425
5. Klik op Opslaan.
Enkele standaard achtergrondafbeeldingen:
Hier een Premium Profiel met een fraaie achtergrondafbeelding die niet te opvallend is, goed past bij het bedrijf TomTom, en door het onopvallende gebruik van lichte grijstinten bij de look-and-feel van LinkedIn:
Tip: Wil je een achtergrondafbeelding als eerste GRATIS krijgen dan kun je hier een verzoek achterlaten.
3) Open profiel voor iedereen
Ook nieuw is de (optionele) standaardinstelling ‘Open Profile’ wat zoveel betekent dat jouw hele profiel volledig zichtbaar is voor iedereen, ongeacht de ‘verbinding’ met hen.
Tot heden waren bepaalde secties in je profiel alleen zichtbaar afhankelijk van iemands account of netwerk. Een belangrijke optie om aan te zetten dus als je werkzoekend bent!
Aanpassen kan via LinkedIn instellingen:
4) Uitgebreider profiel in zoekresultaten
Van Premium leden wordt nu extra informatie getoond in de zoekresultaten. Kijk maar eens naar deze 2 verschillende zoekresultaten:
Het profiel van Aaltje Schouten toont standaard zaken als:
- Naam
- Kopregel / Headline
- Locatie
- Industrie
- Foto
Het profiel van Aaltje Vincent is een premium profiel, te herkennen aan het gele IN en Open Network logo, en toont de volgende informatie in zoekresultaten:
- Naam
- Kopregel / Headline
- Locatie
- Industrie
- Foto
- Huidig functietitels en werkgevers / Current Job Title at Company Name
- Vorige functietitels en werkgevers / Past Job Title at Company Name
- Opleiding / Education (afhankelijk van aantal voorgaande werkgevers)
Het idee hierachter is dat iemand, en met name recruiters, door deze extra informatie sneller kunnen inschatten of het profiel relevant is. En dat betekent wellicht meer kans op een bezoek aan je profiel.
Tip: zoek op je eigen naam (via trefwoorden) en controleer je zoekresultaat op leesbaarheid van je functietitels en naam van je werkgever als je overgaat op een Premium LinkedIn Profiel. Het aantal karakters dat getoond wordt is beperkt en het kan zijn dat je je functietitel(s) of bedrijfsnaam wilt inkorten.
5) Optimalisatie van je profiel met veelgebruikte trefwoorden
LinkedIn gaat nu (premium leden) helpen om het profiel te verbeteren door vaardigheden te suggereren van veelgebruikte zoekwoorden zodat je deze kunt opnemen in je samenvatting.
6) Wie heeft jouw profiel bekeken de afgelopen 90 dagen?
De functionaliteit om te zien wie jouw profiel heeft bekeken is niet nieuw, deze is wel onlangs uitgebreid met ‘How You Rank’, maar is wel belangrijk om nog te benoemen in dit artikel omdat je hiermee een nulmeting kunt doen en zo kunt zien welke impact deze aanpassingen hebben op het aantal keren dat je profiel wordt bekeken.
Laat ons hieronder weten wat jouw ervaringen zijn!
Premium leden kunnen de historie zien tot 90 dagen terug, gratis leden zien de laatste vijf ‘kijkers’.
LinkedIn Premium Spotlight – waarom?
Al deze nieuwe extra functionaliteit is interessant voor iedereen die zich visueel beter wil profileren op LinkedIn. Handig voor werkzoekenden, voor recruiters, en ook LinkedIn zal hier wijzer van worden. LinkedIn Premium accounts zijn te koop al vanaf 10 EUR per maand. Het goedkoopste account is het nieuw geïntroduceerde LinkedIn Premium Spotlight (alleen via deze link en Engelstalige taal-instelling!).
Ik heb een Premium Account, maar zie bovenstaand menu nergens, kan de genoemde instellingen niet maken: geen grotere profielfoto en header, niet de mogelijkheid instelling te maken voor: open profiel voor iedereen, ik zie nergens de melding: how you rank….. etc. Heeft dit te maken met de instelling van de taal? Is dit alleen in het Engels beschikbaar? (mijn instelling is in het Nederlands).
@Frans Klopt, met taalinstelling Engels krijg je altijd als eerste de nieuwste functionaliteit. Uiteindelijk komt het ook wel in de Nederlandstalige interface maar dat kan maanden duren.
Extra tip: zet je taal op het Engels 🙂