Hoe maak ik een 100% Plus LinkedIn Profiel (conform nieuwe eisen)?

LinkedIn heeft een aantal aanpassingen gemaakt om gebruikers aan te sporen een 100% compleet profiel te maken. Als je net gestart bent zie je enkele suggesties om het te verbeteren:

Als auteurs van ‘Solliciteren via LinkedIn’, Aaltje als loopbaanprofessional en Jacco als recruiter, vinden we dit een grote verbetering. Met name je huidige functie inhoudelijk beschrijven, drie vaardigheden toevoegen en het werken aan 50 connecties maakt dat je nog bewuster met LinkedIn om gaat en het vergroot je vindbaarheid voor nieuw werk 40 keer.

Voor een profiel dat 100% volledig is, moet je het volgende toevoegen aan je profiel:

  1. Bedrijfstak en locatie (postcode)
  2. Een up-to-date huidige functie met een omschrijving (5%)
  3. Twee voorgaande functies (5%)
  4. Opleiding(en)
  5. Minstens 3 vaardigheden (5%)
  6. Profielfoto (5%)
  7. Minstens 50 connecties (10%)

Je kunt de score van profielvolledigheid aan de rechterkant zien van de pagina Profiel bewerken. De functie zelf bevat ook nog tips om je profiel volledig(er) te maken.

Vaardigheden’ is een van de nieuw gedeeltes van LinkedIn.

Daaronder vallen o.a. ook Projecten, Publicaties en Vrijwilligerswerk en Diploma’s. Dit zijn mooie gedeelten om jouw vakmanschap voor het voetlicht te zetten. En, let op, ook nieuw is dat je deze gedeelten, door er op te klikken, kunt verschuiven naar die plek binnen jouw profiel waarvan jij vindt dat die het beste tot zijn recht komt.

Daarnaast vinden wij de ‘Samenvatting’ cruciaal voor jouw LinkedIn-profiel; hiermee kom je bij recruiters meteen in beeld voor het juiste type werk of opdrachten. Je geeft hier een aantal onderwerpen aan, zoals:

  • Je two minutes of fame, ook wel elevator pitch genoemd; geef in korte zinnen aan welke oplossing jij bent voor welk probleem.
  • Voor welk werk je nu inzetbaar bent, voor welk werk je benaderd wilt worden. Waar krijg jij pretlichtjes van in je ogen als men je zou spreken?
  • Of beschrijf met welk doel waarvoor je LinkedIn actief wil gebruiken.

Specialismen kun je eventueel nog gebruiken voor een lijstje met alternatieve trefwoorden voor extra vindbaarheid via de zoekmachine van LinkedIn (Gevanceerd zoeken naar personen / Advanced Search). ‘Trefwoordenmanagement’ is het vermelden van zo veel mogelijk tref­woorden die op jou van toepassing zijn. Dit vergroot de kans dat recrui­ters jouw talent vinden. Denk bijvoorbeeld aan de trefwoorden: teamlei­der, afdelingshoofd, hoofd afdeling, leidinggevende. Keywords: teamleader, head of department, manager.

Recruiters lezen ook de Aanbevelingen, zij zien LinkedIn als ‘jouw openbare getuig­schrift’. Tijdens solliciteren in ‘het gewone leven’ kunnen werkgevers vra­gen om referenties, zij lezen deze dan ook graag op jouw profiel. Wij adviseren je dan ook uitdrukkelijk om mensen te vragen of zij over jou een aanbeveling willen schrijven. Daarmee neem jezelf de regie en het verhoogt de waarde van je profiel enorm. Stem je samen af welk ac­cent van jouw kwaliteiten en werkervaring voor het voetlicht gebracht moet worden door je referent!

Met een profielfoto, minimaal 50 connecties, meerdere functies en drie of meer Vaardigheden (Skills) maak je jouw LinkedIn profiel 100%. En met de extra gedeelten, Samenvatting, Specialismen en Aanbevelingen 100% Plus.

Auteur: Aaltje Vincent

Bestseller auteur 80.000 verkocht. Ik deel over Jobmarketing 3.0, netwerken, LinkedIn én #solliciteren. Loopbaanpro CMI-C. Trainer & Spreker.

Eén gedachte over “Hoe maak ik een 100% Plus LinkedIn Profiel (conform nieuwe eisen)?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.