Nieuwsberichten en artikelen

LinkedIn in je broekzak – alle mobiele applicaties

LinkedIn ondersteunt 3 platformen om via je mobiele telefoon je netwerk te onderhouden; iPhone, Blackberry en Palm. De officiele en laatste versies van deze applicaties vind je terug via de LinkedIn website.

Minder bekend is dat er ook onofficiële versies bestaan voor de platformen Android en Windows Mobile die gemaakt zijn door derden. In onderstaand overzicht vind je een directe link naar alle mobiele applicaties voor LinkedIn.

LinkedIn Mobile Applications

  1. LinkedIn Mobile Homepage; de website die geoptimaliseerd is voor webbrowsers op een klein scherm
  2. LinkedIn op iPhone
  3. LinkedIn op Blackberry
  4. LinkedIn op Palm
  5. LinkedIn for Windows Mobile (onofficiële beta versie)
  6. LinkedIn op Android App (onofficiële versie)

© 2010 Jacco Valkenburg

LinkedIn status updates: To hide or not to hide

Als goed LinkedIn gebruiker volg je vanzelfsprekend graag de updates van je netwerk op je homepage. In ons boek schrijven we dat dagelijks volgen, al is het een minuut, van grote betekenis is voor je werkleven. Zelf heb ik, Aaltje, daartoe de LinkedIn Update pagina als internet startpagina, zo werp ik er heel vaak een blik op!

Het is mogelijk om je tweets automatisch in je LinkedIn updates in te laten lopen. Wij adviseren dat niet, omdat Twitter en LinkedIn twee geheel verschillende media zijn. LinkedIn is een medium om duurzaam met je netwerk te communiceren over je werkleven. Twitter is voor het snel en door de dag heen delen van informatie van anderen, over je werk en privé leven.

Het kan zijn dat 1e graad contacten hun LinkedIn en Twitter gekoppeld hebben en dat jij dat storend vindt. Dan heeft LinkedIn de optie om te klikken op ‘hide’. De vele, twitterupdates van deze persoon, zullen dan niet meer op je homepagina of updatepagina  verschijnen.

Engelstalige editie van ‘Solliciteren via LinkedIn’ nu verkrijgbaar

Career Management via LinkedIn

Na het succes van het boek ‘Solliciteren via LinkedIn’ (4e druk) en aanvragen uit het bedrijfsleven is er besloten om een internationale Engelstalige editie uit te brengen. We zijn er vanzelfsprekend erg trots op dat vanaf deze week het boek ‘Career Management via LinkedIn‘ verkrijgbaar is in de winkel en online boekhandels.

We zijn van mening dat deze titel, ‘Career Managment via LinkedIn‘, de lading van het boek uitmuntend dekt. Immers met een LinkedIn profiel en de tips in het boek kun je veel profijt hebben voor het vinden van nieuw werk of opdrachten maar ook ten behoeve van acquisitie, kennis uitwisselen, netwerken, etc. Een LinkedIn profiel is iets wat je tijdens je hele loopbaan meeneemt langs verschillende bedrijven. Het boek heeft als ondertitel ‘using your online network to find new work or challenging assignments‘ gekregen.

ISBN13: 9789049104399
Uitgever: Spectrum
Authors: Aaltje Vincent & Jacco Valkenburg
Release date: August 2010

Bij dit boek hebben we tevens een Engelstalige website ingericht met de laatste (bestel) informatie en interessante nieuwtjes, tips en feitjes over LinkedIn. Lees meer op CareerManagementViaLinkedIn.com

De grootste LinkedIn groep van Nederland is…

Recruitment Consultants and Staffing Professionals

Een paar feiten en cijfers: LinkedIn kent 680.438 groepen waarvan 32.372 Nederlandstalige groepen (4,8%). Op 1 januari 2010 stond de teller nog op 19.164 groepen ofwel een groei van ruim 65%.

De groep Recruitment Consultants and Staffing Professionals is opgericht in 27 januari 2008 en werd snel een van de grootste groepen op LinkedIn (staat al bijna 2 jaar in de internationale top 40). Momenteel zijn er bijna 50.000 leden in deze groep. Ter vergelijking, er zijn slechts 4 Nederlandstalige groepen met meer dan 10.000 leden.

De top 10 grootste LinkedIn Groepen in Nederland:

Lees “De grootste LinkedIn groep van Nederland is…” verder

Netwerken via Social Media voor het vinden van nieuw werk of opdrachten

In de stijl van de Common Craft video’s heeft Silkroad, een leverancier van talent management oplossingen een mooie video gemaakt over het gebruik van Social Media voor Recruitment.

Op een leuke onderhoudende manier toont deze video de kracht van netwerken via sociale media, ten opzichte van de jaren 60, met betrekking tot het vinden van nieuw werk of personeel. Super!

Tip: maak en gebruik een Nederlandstalig LinkedIn profiel

Nederlanders moeten nog altijd standaard een ‘English’ profile aanmaken omdat slechts 6 talen volledig worden ondersteund door LinkedIn. Desondanks is het wel mogelijk om een ‘Dutch’ profile aan te maken, zie uitleg in boek over meertalige profielen  in het gevorderden hoofdstuk 7.1.1 pagina 98-99, maar het nut hiervan is gering.

Daarom vandaag een nieuwe tip om beter gebruik te maken van dit Nederlands profiel. Ik neem even aan dat je onze adviezen hebt opgevolgd en een link naar je Engelstalig ‘Public Profile’ in je email-handtekening of op je visitekaartje gebruikt. Ter illustratie, in mijn geval is deze URL https://nl.linkedin.com/in/jacco

Als je een Nederlandstalig (Dutch) profiel hebt aangemaakt kun je anderen ook hier direct naar verwijzen door aan bovenstaande link /nl toe te voegen. In mijn geval wordt de directe verwijzing (URL) naar mijn Dutch Public Profile dus; https://nl.linkedin.com/in/jacco/nl

Handig nietwaar?

Optimaliseer je LinkedIn profiel voor zoekresultaten

Het is belangrijk dat je LinkedIn profiel 100% compleet is zodat personen, die je profiel bekijken, weten wie je bent, wat je doet en op welke (vak)gebieden je iets voor elkaar kunt betekenen.

Het is belangrijk dat je LinkedIn profiel 100% compleet is zodat personen, die je profiel bekijken, weten wie je bent, wat je doet en op welke (vak)gebieden je iets voor elkaar kunt betekenen. Een stap verder is het profiel optimaliseren voor de zoekresultaten in LinkedIn.

Als je benaderd wilt worden voor de zaken waar je benaderd voor wilt worden zul je aandacht moeten besteden aan het opnemen van trefwoorden in je profiel. Besef dat de relevante zoekresultaten worden gerangschikt op een manier die vergelijkbaar is met Google (Yahoo of Bing) zoekresultaten. Ofwel, de zoekmachine waardeert profielen hoger wanneer het trefwoord in de (functie)titel en omschrijving vaak voorkomt. Het optimaliseren hiervan zal dus leiden dat je bovenaan in de LinkedIn zoekresultaten komt.

Een stappenplan:

1) Genereer een relevante lijst met trefwoorden

Denk goed na over de trefwoorden die voor jou relevant zijn. Vergeet daarbij ook niet Engelstalige en Nederlandstalige termen in op te nemen plus klein variaties hierop zoals Verkoop, Verkopen, Verkoper, Vertegenwoordiger, Sales, etc. In het boek wordt hier uitgebreid bij stil gestaan.

2) Optimaliseer je profiel

Check je Headline, Industrie, Functietitel(s), Summary en Specialties op het gebruik van de belangrijkste trefwoorden en pas deze aan waar nodig. Maak gebruik van synoniemen zoals Manager, Hoofd, Directeur en plaats deze in de Specialties sectie als je deze nergens anders kwijt kunt.

3) Overdrijf niet

Het kan verleidelijk zijn om je profiel te overladen met allerlei trefwoorden om beter te scoren maar dit kan storend zijn voor de lezer en is niet professioneel. De stelregel is dat belangrijke woorden minstens 5 keer genoemd moeten worden om hoger in zoekresultaten te komen.

4) Maak het publiekelijk

Het is mogelijk om bepaalde delen (of alles) van je profiel af te schermen. LinkedIn is een openbaar sociaal netwerk dus probeer dit tot een minimum te beperken en denk liever goed na voordat je iets publiceert. Op deze manier wordt je beter vindbaar via zoekmachines.

5) Blijf actief netwerken

Het belangrijkste advies blijft echter actief deel te nemen aan relevante discussies op LinkedIn. Stel vragen, stuur berichten en deel informatie met anderen want de sleutel tot het onthouden van je naam is door, op een regelmatige en consistente basis, contact met anderen te leggen.

Tip: Een professionele LinkedIn handtekening maken

LinkedIn heeft veel functionaliteiten enigszins, of soms zelfs erg goed, verstopt. Ons boekje maakt je snel wegwijs in deze verborgen en handige opties. Vandaag laat ik zien waar je een LinkedIn handtekening, ter afsluiting van een email, kunt maken. Deze tool, een soort van handtekening-generator, levert een fraaie professionele versie op inclusief een link naar je LinkedIn profiel.

Volgens mij wordt er van deze tool nergens op de website melding gemaakt dus geef ik de link hier naar toe; https://www.linkedin.com/signature?display=

Het maken van een handtekening is vervolgens erg eenvoudig door alle voor jou relevante velden in te vullen. Lees “Tip: Een professionele LinkedIn handtekening maken” verder