LinkedIn kondigde afgelopen week aan dat ruim 1 miljoen leden gebruik maakt van de ‘vrijwilligers-sectie’ op hun LinkedIn-profiel. Dit is een speciaal onderdeel in het profiel waar leden hun vrijwilligerswerk kunnen benoemen en toelichten. Van de mensen die hier gebruik van maken behoort 62% tot de ‘Millennial’-generatie (<32 jaar). Daarnaast behoort Nederland, samen met Canada, Denemarken, Ierland en de VS, tot de top 5 landen die het meest gebruik maken van de functie.
Nederlanders dragen dus graag hun steentje bij aan de samenleving. Daarnaast zijn er tal van andere redenen om vrijwilligerswerk te doen: het opdoen van werkervaring, kennis en competenties en het uitbouwen van een netwerk. Mensen kunnen er dus ook een eigen voordeel uit halen; het staat goed op het CV en het kan de ‘employability’ verhogen.
Meest populaire richtingen voor vrijwilligerswerk onder Nederlanders:
· Kinderen
· Educatie
· Milieu
· Zorg
· Mensenrechten
· Dierenrechten
· Kunst en cultuur
· Burgerrechten
· Maatschappelijke dienstverlening
· Armoedebestrijding
· Wetenschap en technologie
Nederlandse vrijwilligers zijn, naast hun vrijwilligerswerk, het meest werkzaam in de volgende sectoren:
· Gezondheidszorg
· IT-sector
· Management consulting
· Marketing en reclame
· Non-profit organisatie management
· Overheid
· Human Resources
· Financiele dienstverlening
· Onderzoek
· Geestelijke gezondheidszorg
De top drie grootste sectoren in het algemeen in Nederland op LinkedIn zijn: de gezondheidszorg, IT-sector en de financiële dienstverlening. Opvallend is dat slechts twee van deze sectoren vertegenwoordigd zijn in de top drie van sectoren waar vrijwilligers uit afkomstig zijn, financiële dienstverlening komt pas veel later in dit rijtje aan bod.