Creatief, gedreven of gemotiveerd? Vermijd deze termen op je LinkedIn profiel

Opvallen doe je niet door te vervallen in clichés. Dit zijn de 10 meest gebruikte buzzwoorden op LinkedIn.

Op 21 januari ziet LinkedIn een behoorlijke stijging in het aantal profielaanpassingen. Uit analyse blijkt dat dit dé dag is waarop mensen het meest actief zijn op LinkedIn om hun profiel een update te geven. Mensen die van plan zijn om dit jaar weer op deze dag hun profiel een boost te geven, doen er goed aan om de zogeheten buzzwoorden onder de loep te nemen. Ieder jaar onderzoekt LinkedIn de meest gebruikte lege termen die gebruikers in hun profielomschrijving zetten. Deze analyse is alweer voor het 5de jaar op rij gedaan en het blijkt dat we weinig leren van voorgaande jaren. De top 10 van 2016 bevat geen nieuwkomers en op een paar wisselingen na is de lijst nagenoeg hetzelfde als vorig jaar. Werk aan de winkel dus!

Ook in 2015 zat Nederland duidelijk niet verlegen om creatieve, gedreven en gespecialiseerde ‘experts’… Al deze buzzwoorden eindigen hoog in de top 10 van het afgelopen jaar. Daarnaast zijn we behoorlijk gepassioneerd en enthousiast. Deze omschrijvingen eindigen op een vijfde en negende plaats. De volledige top 10 van dit jaar:

1. Creatief
2. Gedreven
3. Strategisch
4. Verantwoordelijk
5. Gepassioneerd
6. Gemotiveerd
7. Gespecialiseerd
8. Expert
9. Enthousiast
10. Analytisch

Buzzwoorden in het dagelijks leven

Met ‘creatief’ op 1 zouden we mogen verwachten dat men wel in staat is om met iets originelers te komen. Hoewel deze woorden op het eerste gezicht misschien interessant op het profiel staan, voegen ze eigenlijk weinig toe. Probeer ze maar eens in het dagelijks leven te gebruiken. Stel jezelf eens voor op een netwerkborrel met ‘ik ben een gemotiveerde specialist, die zowel analytisch als strategisch sterk is met een groot verantwoordelijkheidsgevoel’. Hierna zal men zich alsnog afvragen met wie ze nu te maken hebben. Een date beginnen met ‘mensen omschrijven mij als enthousiast en creatief, en daarnaast ben ik een heuse expert’ zal de ander niet direct in katzwijm doen vallen.

LinkedIn buzzwords NL2

Hoe moet het dan wel?

LinkedIn helpt je op weg met onderstaande tips, waarmee je je kunt onderscheiden van de rest. Roos van Vugt, oprichtster van Merkwerker en expert op het gebied van online identiteit, vult deze aan met tips vanuit haar visie.

1. Kun je het niet laten om buzzwords te gebruiken…
Zorg dan dat je er een mooi voorbeeld bij hebt. Als je jezelf wilt omschrijven als een gedreven persoon, komt het een stuk echter en geloofwaardiger over als je kan uitleggen waarom je zo gedreven bent. Of vraag iemand anders om een ‘recommendation’ over jou te schrijven waaruit blijkt dat jij gedreven bent.

2. Wees aanwezig
Wil je op LinkedIn werken aan je online zichtbaarheid, zorg dan dat je ook écht zichtbaar bent en reageer op berichten van anderen. ‘Waardeer hun blogs en feliciteer ze met hun nieuwe baan. Net zoals in het offline leven gaat het op LinkedIn over elkaar waarderen en verder helpen. Zo voeg je waarde toe binnen jouw LinkedIn netwerk’, aldus Roos van Vugt.

3. Zorg voor een pakkende goede samenvatting
Schrijf een samenvatting waarin je jouw ervaring en vaardigheden omschrijft, zoals je dat ook zou vertellen aan iemand die je net hebt ontmoet. Gebruik hierbij korte voorbeelden en wees concreet. Roos tipt: kies een aantal ‘wapenfeiten’. Dit is echt een plek om buzzwoorden te vermijden!

4. Maak een persoonlijke headline
De regel tekst onder je naam is het eerste wat mensen zien op jouw profiel en als ze zoeken naar mensen met een profiel zoals jij. Deze tekst is je handelsmerk. De naam van je bedrijf kan zo bekend zijn dat dit tezamen met een functie genoeg is. Of je kan je professionele persoonlijkheid naar voren laten komen in een meer pakkende zin. Een zin waarmee men in een snelle blik direct weet wie jij bent of wat je doet. Tip van Roos: ‘Denk na over waar je potentiële klanten of werkgevers op Googelen. Gebruik die woorden en voeg ook synoniemen toe’.

5. Maak duidelijk wat je kunt
Voeg relevante vaardigheden toe in de Skills sectie op je profiel. Daardoor kom je omhoog in de zoekresultaten als mensen zoeken naar iemand met jouw vaardigheden voor een project, advies of vacature. Heb je vaardigheden toegevoegd aan je profiel, dan wordt deze dertien keer vaker gevonden, dan iemand zonder deze skills.

6. Laat zien wat je in huis hebt
Creëer een opvallend portfolio door foto’s, video’s en presentaties toe te voegen
aan de sectie over je werkervaring, zo laat je letterlijk zien wat je in huis hebt. Gebruik je dan het buzzwoord ‘creatief’, dan is dat geen loze term, maar is dit ook onderbouwd door voorbeelden.

LinkedIn buzzwords NL

Bron: LinkedIn persbericht

Auteur: Jacco Valkenburg

Een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur, waaronder Recruitment 3.0. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Maersk, Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Tevens is hij trainer en eigenaar van Recruiter University.

Eén gedachte over “Creatief, gedreven of gemotiveerd? Vermijd deze termen op je LinkedIn profiel”

  1. Wat je niet moet schrijven is helaas makkelijker te vinden dan wat je wel zou moeten schrijven. Gewoon de trefwoorden uit de vacatureomschrijving pikken en die in je cv gebruiken was ooit ook een advies. Gezien mijn situatie nooit veel mee bereikt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.