Nederlanders benoemen vrijwilligerswerk vaak op LinkedIn

LinkedIn kondigde afgelopen week aan dat ruim 1 miljoen leden gebruik maakt van de ‘vrijwilligers-sectie’ op hun LinkedIn-profiel. Dit is een speciaal onderdeel in het profiel waar leden hun vrijwilligerswerk kunnen benoemen en toelichten. Van de mensen die hier gebruik van maken behoort 62% tot de ‘Millennial’-generatie (<32 jaar). Daarnaast behoort Nederland, samen met Canada, Denemarken, Ierland en de VS, tot de top 5 landen die het meest gebruik maken van de functie.

Nederlanders dragen dus graag hun steentje bij aan de samenleving. Daarnaast zijn er tal van andere redenen om vrijwilligerswerk te doen: het opdoen van werkervaring, kennis en competenties en het uitbouwen van een netwerk. Mensen kunnen er dus ook een eigen voordeel uit halen; het staat goed op het CV en het kan de ‘employability’ verhogen.

Meest populaire richtingen voor vrijwilligerswerk onder Nederlanders:

·         Kinderen
·         Educatie
·         Milieu
·         Zorg
·         Mensenrechten
·         Dierenrechten
·         Kunst en cultuur
·         Burgerrechten
·         Maatschappelijke dienstverlening
·         Armoedebestrijding
·         Wetenschap en technologie

Nederlandse vrijwilligers zijn, naast hun vrijwilligerswerk, het meest werkzaam in de volgende sectoren:

·         Gezondheidszorg
·         IT-sector
·         Management consulting
·         Marketing en reclame
·         Non-profit organisatie management
·         Overheid
·         Human Resources
·         Financiele dienstverlening
·         Onderzoek
·         Geestelijke gezondheidszorg

De top drie grootste sectoren in het algemeen in Nederland op LinkedIn zijn: de gezondheidszorg, IT-sector en de financiële dienstverlening. Opvallend is dat slechts twee van deze sectoren vertegenwoordigd zijn in de top drie van sectoren waar vrijwilligers uit afkomstig zijn, financiële dienstverlening komt pas veel later in dit rijtje aan bod.

LinkedIn Volunteer and Causes

Auteur: Jacco Valkenburg

Een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur, waaronder Recruitment 3.0. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Maersk, Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Tevens is hij trainer en eigenaar van Recruiter University.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.