LinkedIn onthult de beste maanden van het jaar voor promotie

Amsterdam, 26 januari 2011 — Vandaag onthult LinkedIn, ‘s werelds grootste professionele netwerk met meer dan 90 miljoen leden wereldwijd, de beste maanden van het jaar om een promotie te krijgen. De resultaten bieden werknemers inzicht in wanneer ze het beste hun baas kunnen benaderen voor de volgende stap op de carrièreladder.

De drie beste maanden voor promotie in Nederland zijn:

  1. Januari
  2. September
  3. Oktober

In Nederland geldt veelal dat professionals gedurende het hele jaar kans maken op promotie terwijl professionals in andere landen vaker afhankelijk zijn van bijvoorbeeld driemaandelijkse promotieschema’s. Voor professionals in accountancy bleek uit de LinkedIn-gegevens dat oktober de meest waarschijnlijke maand is voor een carrièrestap. Voor de meeste andere sectoren is januari overall de beste maand voor professionals in Nederland.

Analyse van wijzigingen in LinkedIn profielen, laat zien dat promotiecycli voor professionals veranderen. In de jaren 90 was januari de beste maand om promotie te maken. In 2011 verandert dit langzaam. Voor jonge professionals, geboren in de jaren 80, -‘Millenials’- geldt dat promoties in alle maanden plaatsvinden.

Wereldwijd, zijn de beste maanden voor professionals om bevorderd te worden:

  1. Januari
  2. Juli
  3. September

 

‘’LinkedIn startte in 2003, maar onze data geeft ons de mogelijkheid om trends van de afgelopen decennia te analyseren,’’ aldus DJ Patil, LinkedIn’s chief scientist. ‘’Door deze te vertalen naar adviezen, hopen we dat onze leden LinkedIn op de beste manier gebruiken om hun carrièredoelstellingen te bereiken.”

“De maanden waarin veel professionals promotie maken in Nederland zijn traditioneel de drukste in de recruitmentbranche omdat er relatief meer aanbod is van kandidaten èn van banen. Deze cijfers bevestigen het beeld van de bestaande cycli in Nederland.”, aldus Jacco Valkenburg, Recruitment Architect bij Recruit2 en co-auteur van bestseller ‘Solliciteren via LinkedIn’ 1.

Voor professionals die op zoek zijn naar die volgende promotie, volg deze top tips van LinkedIn:

Zorg voor hoog geplaatste connecties

Met LinkedIn Advanced People Search kun je zoeken op titel, zodat je professionals kunt vinden die de functie hebben waar jij naar bevorderd wilt worden. Door te zoeken naar potentiële mentoren en gelijken kun je je voorbereiden op die promotie in 2011. Na de promotie, zorgt een sterke relatie met vakgenoten voor een vriendelijk, luisterend oor waar je op kunt vertrouwen en waar je naar toe kunt gaan voor advies wanneer je dit nodig hebt.

Wees niet bang te laten zien wat je kunt

Verbaas je manager door nieuwe vaardigheden te leren die verder gaan dan je huidige functie. Zorg ervoor dat je LinkedIn profiel compleet is en laat zien wat je kunt. Het verbreden van je horizon terwijl je full time werkt, is iets waar leidinggevende waardering voor hebben. Wanneer je bedrijf cursussen aanbiedt, doe daar dan je voordeel mee. Als je vaktrainingen hebt gevolgd of terug naar school bent gegaan voor een extra papiertje, vermeldt dit dan op je profiel en noem het tijdens je beoordeling.

 

Geloof me niet op mijn blauwe ogen

Zorg ervoor dat je een aantal aanbevelingen hebt van mensen waar je voor en mee hebt gewerkt. Wanneer een klant je een e-mail toestuurt waarin hij je bedankt voor het evenement dat je in een recordtijd voor hem georganiseerd hebt, vraag hem dan gerust een aanbeveling voor jou te schrijven. Wanneer je op LinkedIn verbonden bent met je baas, zal hij het zien wanneer er een aanbeveling verschijnt op je profiel.

 

Over LinkedIn

LinkedIn is s’werelds grootste online professionele netwerk met meer dan 90 miljoen leden in meer dan 200 landen. De website van LinkedIn is in 2003 gelanceerd en rekent leidinggevenden van elk Fortune 500-bedrijf tot zijn leden. Het is een private onderneming met gediversifieerd bedrijfsmodel en kent inkomstenstromen van inschrijvingen van gebruikers, de verkoop van advertenties en recruitmentoplossingen. Het LinkedIn hoofdkantoor is gevestigd in Mountain View Californië.

Bron: persbericht LinkedIn

1 Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en onafhankelijk recruitment expert en trainer. Jacco is (co-)auteur van de boeken ‘Recruitment via LinkedIn’ en ‘Solliciteren via LinkedIn’ en werd in 2009 verkozen tot ‘Best Social Recruiter’ en #12 ‘Meest Invloedrijke Recruiter’. Daarnaast ontwikkelt Jacco oplossingen en mobiele apps op recruitmentgebied. Meer informatie vindt u op zijn LinkedIn profiel: https://nl.linkedin.com/in/jacco/nl

Auteur: Jacco Valkenburg

Een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur, waaronder Recruitment 3.0. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Maersk, Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Tevens is hij trainer en eigenaar van Recruiter University.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.