De eerste maandag van het jaar is van oudsher de ‘nieuw-werk-dag’ van het jaar, zo weet ik van mijn coauteur Jacco Valkenburg, international recruitment consultant.
Velen zetten dan alles in het werk om ‘gevonden te worden voor werk’ en ‘zelf vacatures te vinden’. Daarin is je CV en je LinkedIn cruciaal.
Het doel van je CV en LinkedIn profiel is dat de lezer in 15 seconden denkt: “Hem/haar wil ik zien en spreken”. Een recruiter treft graag in een oogopslag de werkervaring aan waar je op inzetbaar bent en de resultaten die je hebt neergezet. Op LinkedIn zoeken recruiters met trefwoorden via ‘people advanced search’ naar goede kandidaten. LinkedIn heeft onlangs een top 10 van woorden gemaakt die gebruikt worden.
Dit zijn dus de woorden waarmee je jezelf dus NIET onderscheidt ten opzichte van de 2.1 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland:
- Uitgebreide ervaring
- Innovatief
- Gemotiveerd
- Resultaatgericht
- Dynamisch
- Bewezen track record
- Teamspeler
- Snelle denker
- Probleemoplosser
- Ondernemend
Inventariseer welke trefwoorden recruiters gebruiken in jouw vakgebied gebruiken om jou te vinden, leg contact met hen en vraag het ze ‘op de man/vrouw af’. Je vindt de voor jou relevante recruiters via ‘people advanced search’ of via ‘company search’.
Maar dan zijn het nog maar recruiters van speciale branches zoals ICT en Finance, er zijn heel veel branches waarin helemaal niet gezocht wordt op LinkedIn
@JC Ik ben benieuwd welke branches dat zijn volgens jou
Welzijn is er zo 1, er worden geen bewonerscoaches (opbouwwerkers) of SCW-ers op die manier gezocht, tenminste, is mij nooit overkomen. Niet via recruiters, alleen via adverteren op discussiegroepen. En in de beleving van mensen met wie ik sprak, die wat lager zijn geschoold (bv. mbo) die kunnen ook hun draai niet vinden op LinkedIn als het gaat om een netwerk opbouwen of een baan vinden.
Steekwoorden die ik gebruikte waren: netwerker, lobbyist, coach, bruggenbouwer, stroomlijnen van processen. En dan het algemene babbeltje over participatie e.d.