LinkedIn, het grootste professionele netwerk met meer dan 187 miljoen leden waarvan 3,4 miljoen in Nederland, onthult een lijst met meest gebruikte woorden door Nederlandse professionals in 2012. Wereldwijd staat het woord ‘creatief’ op nummer 1, dit geldt ook voor Nederland.
De top 10 van Nederlandse ‘buzzwords’ in 2012:
- Creatief
- Verantwoordelijk
- Gespecialiseerd
- Analytisch
- Flexibel
- Innovatief
- Positief
- Duurzaam
- Effectief
- Brede ervaring
“Potentiële zakenpartners, klanten en werkgevers zoeken elke dag op internet naar professionals”, zegt Petra van der Vet, Marketing Manager LinkedIn Nederland. “Om bij hen in beeld te komen, moet je er voor zorgen dat jouw LinkedIn-profiel opvalt tussen de anderen. Vermijd daarom veelgebruikte ‘buzzwords’ in je profiel. Gebruik taal die jouw unieke professionele prestaties en ervaringen laat zien en omschrijf bijvoorbeeld projecten waar je op hebt gewerkt die echt opvallend zijn. Door te verwijzen naar concrete voorbeelden uit je werk kom je overtuigender over dan door simpelweg te stellen dat je creatief bent.”
Dit is het derde jaar dat LinkedIn het ‘buzzwords’-onderzoek uitvoert. Vorig jaar was ‘creatief’ ook het meest gebruikte woord onder de Nederlandse LinkedIn-leden; in 2010 was dit ‘innovatief’. Toen LinkedIn in 2010 de eerste lijst onthulde, had de site ruim 85 miljoen leden. Nu zijn dit er meer dan 187 miljoen en gemiddeld komen daar twee nieuwe leden per seconde bij.
In onderstaand overzicht is te zien welke woorden het populairst zijn in andere landen:
- Creative: Australië, Canada, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Singapore, Zweden, Verenigde staten
- Effective: India
- Experimental: Brazilië
- Motivated: Maleisië, Saudi Arabië, Zuid-Afrika, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk
- Multinational: Egypte, Indonesië
- Responsible: Frankrijk, Italië
- Specialized: Spanje
- Analytical: Zwitserland
Is jouw LinkedIn-profiel ook getroffen door een ‘buzzword’? Hier zijn een paar tips om hier verandering in te brengen en om je profiel te laten schitteren in 2013.
Trek de aandacht met een pakkende headline
- Jouw professionele headline is één van de eerste dingen die mensen zien bij de zoekresultaten. Standaard is de headline gebaseerd op de titel van je meest recente functie, maar dit kun je aanpassen. Denk bij het maken van een headline aan een kop van een nieuwsbericht. Je wilt mensen nieuwsgierig maken – of het nou recruiters, potentiële zakenpartners of klanten zijn – zodat ze doorklikken naar jouw profiel om het hele verhaal te lezen.
Houd je concurrenten in de gaten
- Via LinkedIn Advanced People Search zoek je mensen binnen jouw omgeving die dezelfde functietitel hebben als jij. We zijn vaak kritischer over profielen van anderen dan over die van onszelf. Door te kijken naar LinkedIn-profielen van je collega’s krijg je een beter beeld van wat je wel en niet goed vindt aan een profiel. Neem deze feedback vervolgens mee in je eigen profiel.
Houd je Skills & Expertises up to date
- Als je relevante LinkedIn Skills & Expertises toevoegt aan jouw profiel kunnen jouw connecties je endorsen voor deze specifieke vaardigheden. Je kunt tot 50 relevante vaardigheden aan je profiel toevoegen (zoals ballet, iPhone en global business development).
Bron: LinkedIn