Monsterboard: tips voor de digitale arbeidsmarkt

Op de digitale arbeidsmarkt is de juiste match zoeken en vinden geen eenvoudige opgave. Daarom gaf Rikke Wivel, marketingdirecteur van Monsterboard Benelux een aantal tips voor werkzoekenden en werkgevers.

Werkzoekenden: Probeer te begrijpen hoe een CV-database werkt!

Lees de toelichting en extra informatie op online vacaturebanken, dat wordt niet voor niets gegeven. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je alle velden invult op het onlineformulier. Sommige vacaturebanken laten jouw informatie niet zien als er gegevens in het invulformulier ontbreken. Dat zou zonde zijn van al je inspanning om een goed profiel en een mooi CV te maken.

Werkzoekenden: Bedenk goed welk type baan je wilt hebben en pas daarop je CV aan.

Jouw CV, dat je zorgvuldig voorbereid hebt, moet het bedrijf dat een vacature vervuld wil hebben aanspreken. Sommige mensen hebben meerdere CV’s. Immers, je CV moet krachtig en to-the-point zijn. Een CV waarin je al je talenten uitgebreid bespreekt zal een werkgever eerder naast zich neerleggen dan een CV waarin je met een paar regels precies vertelt wat past bij de vacature.

Werkgevers: Maak duidelijke vacatures.

Nog maar weinig bedrijven beheersen de kunst van het schrijven van een goede vacaturetekst voor de digitale arbeidsmarkt. Hoe duidelijker de tekst, hoe groter de kans op een juiste match. Uit onderzoek blijkt dat vacatures waarbij niet aangegeven staat voor welk bedrijf het is (dus meestal vacatures die geplaatst worden door werving & selectiebureaus) door veel werkzoekenden niet gewaardeerd of niet geloofd worden. Zij zullen minder snel solliciteren dan wanneer het bedrijf wel vermeld staat. Dan hebben zij immers de kans om zich te verdiepen in wat het bedrijf wil.

Werkgevers en werkzoekenden: Word een specialist in zoekwoorden.

Bedenk welke zoekwoorden bedrijven en werkzoekenden zullen gebruiken om de juiste vacature in de database te vinden. Verwerk die

zoekwoorden in je CV of in je vacature. Zo word je sneller gevonden en is de kans op een juiste match groter.  De Google keywordtool kan een hulpmiddel zijn. Daarin vind je vaak gebruikte zoekwoorden. De ervaring leert dat bedrijven en werkzoekenden vaak dezelfde zoekwoorden gebruiken. Gebruik dus woorden die meteen herkenbaar zijn (vragen om een ‘administratief talent’ zal dus niet veel reacties opleveren, ‘administratief medewerker’ wel).

Werkzoekenden: Vernieuw regelmatig je CV.

Bedrijven zoeken vaak in de CV’s van de laatste perio-de (b.v. laatste twee weken), dus als je regelmatig je CV vernieuwd (al is het maar een kleine aanpassing), heb je grotere kans dat je bij de geselecteerden zit.

Werkzoekenden: Heb je CV en brief klaar.

Want als het moment komt dat je een interessante vacature vindt, dan wil je ook meteen kunnen reageren. Als je je CV en begeleidende brief of motivatie al in concept klaar hebt, kun je snel schakelen. Handig op de digitale snelweg.

Dan komt het moment dat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek.

Wivel adviseert: ‘Research, Understand, Engage’.

Dat wil zeggen:

Zorg dat je onderzoek gedaan hebt: naar het bedrijf, naar de baan die aangeboden wordt, naar degene met wie je een gesprek hebt (LinkedIn!) etc. Hoe beter voorbereid jij bent, hoe beter de eerste indruk. Probeer vooraf zo goed mogelijk te begrijpen wat het bedrijf zoekt en waarom. En stel je open voor contact. Bijvoorbeeld door een kort praatje aan het begin van het gesprek b.v. over de hobby van jouw interviewer (die heb je gevonden via Google, Twitter of Facebook). Of voor degenen die zich echt zeker van zichzelf voelen, wellicht leg je al contact via Twitter.

Voor werkgevers geldt uiteraard hetzelfde.

Dit is deel 2 van 4 van het Jobmarketing Update Conferentie 2010 verslag. Het complete verslag van de bijeenkomst is tevens beschikbaar als PDF-witboek via https://www.aaltjevincent.nl/conferentie.htm

Auteur: Jacco Valkenburg

Een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur, waaronder Recruitment 3.0. Met zijn bedrijf Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Maersk, Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Tevens is hij trainer en eigenaar van Recruiter University.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.